Firefox utan historik
Jag vet inte vad som hände, men det ser ut som att det inte sparas någon ny historik helt plötsligt. Det finns ingen framåt-/bakåtpil, och jag ser inte de senaste sidorna i historiken.
Vad har jag gjort nu? 
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Förmodligen tryckt Ctrl+Shift+Del vilket är kortkommandot för "Rensa ut tidigare historik…" eller ev. Ctrl+Shift+P för "Starta privat surfning"
De menyvalen finns f.ö. under "Verktyg"
Kolla även under "Verktyg"->"Inställningar" och fliken "Sekretess" att du har den historikinställning som du vill ha.
Saken är den att ingen ny historik sparas. Och inte bara pil framåt/bakåt är grå, utan också knapparna Uppdatera och Stoppa.
Jag gick in under sekretess som du sa, och där står det att historik ska sparas i sju dagar. Jag ser inget konstigt där!
#2 Finns menyvalet "Starta privat surfning" under Verktyg eller står det "Avsluta privat surfning"? (3:e från slutet)
Jag hittar ingenting om privat surfning någonstans, vare sej under Verktyg eller under Verktyg/Inställningar/Sekretess. 
OK, vilken version av FF har du? Detta gäller 3.5 och senare.
Själv har jag tyvärr ingen äldre version att kolla på, så är det nån annan inställning i den äldre versionen så vet jag tyvärr inte.
Var ser man det?
Jag säger redan nu, tack så mycket för att du hjälper mej lösa mitt problem!
Jag har version 3.0.15.
Okej! 
Ny version nerladdad, problemet löst.
Tack för hjälpen!