Dela internetuppkoppling
Hej
har en stationär dator och en bärbar dator. Inget nätverk sedan innan, och bara internet kopplat till den stationära, via tp-kabel (Telia). Är väl inte riktigt nöjd på hastigheten på bredbandet men allt verkar vara ok så trots att jag tror att det finns en flaskhals någonstans så verkar det inte finnas…
Nåja, till saken. Jag vill nu dela min internetuppkoppling mellan båda datorerna. Hur gör jag enklast? Router och lokalt nätverk? Är kabelkopplat eller trådlöst bäst? Skillnad i prestanda och pris?
Vilket märke skall jag välja? Har läst lite äldre trådar här och D-Link och Linksys verkar vara populära märken. Är det några skillnader, egentligen, eller är det den klassiska frågan om Aftonbladet eller Expressen är bäst?
Hoppas på några kloka svar och tips :o)
mvh Martin

Det enklaste är att ansluta bredbandet till en router och dela därifrån. Var och en av datorerna kan då användas utan att den andra är igång, och det är inget krångel med mer än ett nätkort i varje.
Om man använder en dator som router måste den ju vara igång för att man ska kunna få nätkontakt med den andra.
Linksys gör smidiga och små apparater som inte tar mycket plats, och de drar väldigt lite ström. Kabel är säkrare än WiFi, och det är också snabbare. Det brukar inte vara något större problem att dra ett par kablar till lämpliga platser hemma.
du borde ha nåt papper om vilken hastighet du ska ha på bredbandet sen kan du kolla om du har den hastigheten i verkligheten genom att surfa in på den här sidan TP-test
enklaste är som sagt att köpa dig en router har du en även en bärbar dator som troligtvis har trådlöst nätverk så kanske du vill ha tillgång till både kabel anslutet nätverk och trådlöst
jag har en enkel router från Netgear som funkar utmärkt den heter Netgear WGR14
D-link är rätt ökända för att krångla så jag skulle undvika dom
Om du inte har bindningstid på bredbandet kan du kanske kolla om du kan få ett nytt modem, kombinerad router och modem. Finns ju både trådbundet och trådlöst.